Πρόγραμμα Comenius 2011-2013

Πρίσμα - Φώτα προς την Ειρήνη
 
Το 1ο Τ.Ε.Ε. Ειδικής Αγωγής Νέας Ιωνίας Μαγνησίας συμμετείχε, από την 1η Αυγούστου 2011 έως την 31η Ιουλίου 2013, σε Πολυμερή Σχολική Σύμπραξη COMENIUS στο πλαίσιο του Προγράμματος Δια Βίου Μάθησης.
Το σχολείο νόμιμα εκπροσωπήθηκε από τη Διευθύντρια, Ελευθερία Παππά-Κροτσιάνι, η οποία είχε ορίσει ως υπεύθυνη της δράσης την εκπαιδευτικό Ευαγγελία Τίγκα. Τα υπόλοιπα μέλη της παιδαγωγικής ομάδας Comenius ήταν οι εκπαιδευτικοί: Αθηνά Ρουμελιώτου, Ανδρονίκη Κασαβέτη, Γεώργιος Χαλκιαδόπουλος, Αριστέα-Αλεξάνδρα Πρίγκου, Σοφία-Μαρίνα Κουτσογιώργου, Αποστολία Καραστέργιου, Ευαγγελία Παντούλα και Εριέττα Ράλλη. Οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα ήταν οι εξής: Παύλος Ρίζος, Ιωάννης Ρούσης, Μαρία Βαλκανιώτη, Παναγιώτα Βλάχου, Παναγιώτης Δήμου, Πέτρος Καρατσιβούδης, Γεράσιμος Κούπας, Χρυσούλα Πατσιούρα, Αρετή Αθηναίου, Μαρία-Ελένη Παγωνάρη, Άννα-Σουμελά Πάσχου, Εμμανουήλ Παπαγεωργίου και Δημήτριος Πάσχος.
Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, που ονομαζόταν “PrismLights to Peace” («Πρίσμα – Φώτα προς την Ειρήνη»), εκτός από 1ο Τ.Ε.Ε. Ειδικής Αγωγής Νέας Ιωνίας Μαγνησίας, συμμετείχαν σχολεία από την Τουρκία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Βουλγαρία, τη Πολωνία, τη Σλοβακία και τη Γερμανία. Συντονίστρια χώρα του «Πρίσματος» ήταν η Τουρκία. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα σχολεία των συνεργαζόμενων χωρών ήταν όλα γενικής αγωγής.
Ο κύριος σκοπός του προγράμματος είναι η εξοικείωση των μαθητών με τις πολιτισμικές διαφορές μεταξύ των χωρών, καθώς και η συνειδητοποίηση ότι οι διαφορές αυτές αποτελούν βασικό στοιχείο της ανθρωπότητας. Ο απώτερος σκοπός είναι η καλλιέργεια της ανεκτικότητας σε έναν κόσμο χωρίς διακρίσεις και προκαταλήψεις. Η επαφή των μαθητών με την τοπική ιστορία, τον πολιτισμό, και τις παραδόσεις της εκάστοτε χώρας υποδοχής βοηθά στο να εκτιμήσουν ακόμη περισσότερο τις νέες εμπειρίες που αποκομίζουν, αλλά και να κάνουν τη σύγκριση με την κουλτούρα της χώρας τους. Επιπλέον, τους δίνεται η ευκαιρία να συνεργαστούν με τους μαθητές των άλλων χωρών προς έναν κοινό στόχο, κάτι που τους οδηγεί στο να ανακαλύψουν διαύλους επικοινωνίας, είτε χρησιμοποιώντας μια ξένη γλώσσα είτε και εξωγλωσσικό κώδικα. Τα οφέλη για τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς είναι πολλαπλά: κινητικότητα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συνεργασία με εκπαιδευτικούς άλλων χωρών, αξιοποίηση της γνώσης ξένων γλωσσών, χρήση νέων τεχνολογιών, ανάπτυξη δεξιοτήτων, παρατήρηση διαφορετικών εκπαιδευτικών πρακτικών και διοικητικών μεθόδων, συνειδητοποίηση της ευρωπαϊκής διάστασης της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Η εκπόνηση ενός παρόμοιου προγράμματος από ένα σχολείο ειδικής αγωγής αποκτά ακόμη μεγαλύτερη αξία και σημασία, εάν αναλογιστεί κανείς ότι δίνονται ισότιμες ευκαιρίες σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες με ευρωπαϊκή διάσταση και να συνεργαστούν με μαθητές γενικής αγωγής άλλων χωρών προς κοινούς στόχους. Ο στόχος της παιδαγωγικής ομάδας Comenius ήταν το ταξίδι αυτό να γίνει σημείο αναφοράς για τη μαθητική ζωή των μαθητών μας.
«Τα πάντα». Αυτή ήταν η απάντηση του Γιάννη, όταν ήμασταν στο αεροδρόμιο Χίθροου του Λονδίνου μετά το τέλος της επίσκεψής μας εκεί, στην ερώτηση «Τι σου άρεσε περισσότερο από το ταξίδι;». Η απάντηση αυτή δικαιώνει την προεργασία για την έγκριση του σχολείου καθώς και την προσπάθεια για την καλύτερη δυνατή έκβαση του προγράμματος στη διάρκεια των δύο χρόνων. Το ίδιο απάντησαν και η Αρετή με την Άννα, όταν επέστρεψαν από την Πολωνία και τη Σλοβακία, όπως και ο Μανώλης μετά το ταξίδι στη Γερμανία.
Ο Γεράσιμος και η Χρύσα ακόμα θυμούνται το πόσο τους εντυπωσίασε το κάστρο του Ιουστινιανού στο Βελίκο Τάρνοβο. Από την άλλη, ο Γιάννης και ο Δημήτρης επισκέφθηκαν σχολείο του Λονδίνου και του Έλμσχορν, αντίστοιχα. Ωστόσο, κάτι που έκανε και στους δυο εντύπωση ήταν το πόσο πολλά μουσικά όργανα υπήρχαν στη διάθεση των μαθητών στα μουσικά εργαστήρια, καθώς και πόσοι μαθητές μάθαιναν και έπαιζαν μουσική. Η Μαρία, ο Παναγιώτης, ο Πέτρος και η Χρύσα ταξίδεψαν στη Βουλγαρία και θυμούνται ακόμη την εμπειρία ανάβασης σε ένα βουνό με τελεφερίκ ανοιχτού τύπου για σκιέρ. Τον Παύλο εντυπωσίασε η συνεργασία που είχαν οι μαθητές μεταξύ τους στο σχολείο του Λονδίνου. Η Παναγιώτα, σε αντίθεση προς τους συμμαθητές της, θεωρεί πως το ταξίδι στη Βουλγαρία δεν της άφησε κάποια ιδιαίτερη ανάμνηση.
Εν τούτοις, όλοι οι μαθητές συμφώνησαν στο ότι η γνώση μιας ξένης γλώσσας, π.χ. της Αγγλικής, συνιστά ένα απαραίτητο μέσο για την επικοινωνία με ανθρώπους άλλων εθνικοτήτων. Το μάθημα της Αγγλικής απέκτησε ουσιαστικό περιεχόμενο, καθώς βρήκε εφαρμογή σε πραγματικές συνθήκες. Ωστόσο, όλοι κατέφυγαν και σε διαφορετικούς τρόπους επικοινωνίας προκειμένου να προσεγγίσουν τους μαθητές των άλλων χωρών. Έτσι, πρόσθεσαν πως οι εφαρμογές που προσφέρει ένα κινητό τηλέφωνο, το facebook, αλλά και οι εκφράσεις του προσώπου ανοίγουν τους διαύλους επικοινωνίας. Επιπλέον, όλοι οι μαθητές πιστεύουν πως το ταξίδι τούς δίδαξε νέα πράγματα σε σχέση με τον πολιτισμό, το φυσικό περιβάλλον, το κλίμα, το εκπαιδευτικό σύστημα, το εθνικό νόμισμα και τη γαστρονομία της χώρας υποδοχής. Το κυριότερο απόκτημα της εμπειρίας τους αυτής ίσως είναι η εμπειρία του ταξιδιού που μοιράστηκαν με τους συμμαθητές τους, η δυνατότητα να συγκρίνουν την καθημερινότητα στη χώρα τους με εκείνη των άλλων χωρών, καθώς και η συνειδητοποίηση ότι πραγματικά είναι πολίτες της Ευρώπης.